Att bli med valp!

Det är mycket som måste ”klaffa” när man skaffar valp! Måste säga att det var enklare förr! Nja! Kanske inte när man bodde i lägenhet på 3:våningen och sprang som en tätting med en valp, modell större på armen upp och ner när den skulle bli rumsren 😂

Många har tyckt man varit en idiot som skaffat valp när man var mammaledig! Det var perfekt 😊 Men det beror nog mycket på att vi bor som vi gör! Ca 250 m till väg och grannar, åkrar runt huset och skogen in på knuten. Lätt att göra valpen rumsren, inga ” faror” i närheten! Man var ledig länge och kunde träna det grundläggande innan det var dags att börja jobba igen. Och när det var dags att tex spåra, då lades spåret på åkern när bebisen sov och spårades vid nästa tupplur 👌 Eller man körde ett lydnadspass när ungarna var ute och lekte.

När ungarna kom upp i skolåldern så var det också smidigt på olika vis! Jag har alltid jobbat på oregelbundna tider, gubben dagtid under veckan och ungarna slutade vid olika tider. Sen var det ju en guldgruva med 4 egna ungar och alla kompisar som kom och gick! Valpen träffade en massa folk, ljudvolymen var ganska hög emellanåt 😉 Det händer saker runt ungar jämt! En period fick man åka och träna på det där! Tur att man har barnbarn nu 😍

När vi fick Eazy så bodde Jenni fortfarande hemma! Vi hämtade honom några dagar innan jul! Mitt i vintern är annars inte så lätt nuförtiden! Men hon kunde lägga sitt eget schema, likaså jag, så vi jobbade ”omlott” så han var knappt ensam ihop med Mayo nån längre tid första halvåret.

Nu är alla ungar utflyttade sen flera år! Jag går på ett fast schema, så måste ta semester eller byta tur vid ledighet! Förut kunde jag tex jobba fler kvällar, helger och korta turer för att det skulle funka. Så himla smidigt, saknar det så, för har ju inte massvis med semesterdagar 😕

Det är ju alltid mycket planering när man ska få en ny liten kompis! Leta uppfödare av rasen man vill ha! Kolla upp olika kombinationer som man tror passar! Kontakta uppfödare! Känns det bra i ”magen” efter kontakt osv. Sen är det väntan på att tiken ska paras! Blev hon dräktig? Blir det nån liten kille till mig?

Denna gång har det varit jättesvårt att planera 😅 Vi har 2 fasta semesterperioder och det är svårt att byta period! Särskilt när man har tidig semester som jag, de flesta vill ha sen. Lättare åt andra hållet 😉

Man kan ta semester före tidig period och efter den sena! Jag vill vara hemma med valpen så länge som möjlig och har en del sparade dagar + komp att ta ut!

Nu hade jag tur för en av uppfödarna jag pratat med och fick stå på intresselistan fick en kull som blir leveransklara precis som jag hoppats på 😀 Magkänslan känns så bra!

Tack så hemskt mycket till er andra som jag fick stå på listan hos 😊

Tur att man har en så bra chef, nu håller vi på att planera valpledigheten, så den blir så bra som möjligt 😀 Kommer att jobba helg när gubben är hemma, efter ca 1 mån kommer jag att jobba kvällar och gubben får sluta tidigare osv. Så fr slutet av april tills minst slutet av juli har vi på oss att träna på lite av varje 👍

Jag jobbar ju bara 50% så de blir inte ensamma mer än nån enstaka timme sen 😊

Nu väntar vi på att våren ska komma, är trött på snön och att vi får hämta hem lilla Heiti ❤️

Tror Eazy kommer att bli glad över en ny kompis! Han har ju aldrig varit ensam och han är lite dämpad sen Mayo blev borta! Det är ca 30 år sedan vi bara hade en hund och det känns väldigt konstigt!

Lämna en kommentar